גיר אוטומטי לרכב

גיר אוטומטי היה לנפוץ בין כלי הרכב, ב 15 השנים האחרונות. גיר אוטומטי בשונה מגיר רגיל, "נהנה" מבעיות רבות הנובעות מניהולו הממוחשב.
בעמוד זה נעסוק בבעיות גיר אוטומטי במכוניות פיג'ו וסיטרואן להן דגם גיר אוטומטי AL- 4. כמו כן נציג את הבעיות האופייניות של גיר אוטומטי AL-4, דרכי טיפול ועלויות וחלופות. בנוסף נעניק בקצרה מידע על גירים אוטומטיים נוספים.


גיר אוטומטי כללי

גיר אוטומטי מנוהל על ידי מחשב, מאז שנת 95' לכן דיאגנוסטיקה וטיפול בבעיות גיר אוטומטי דורשות חיבור למחשב. הדיאגנוסטיקה המדויקת של הגיר האוטומטי מאפשרת להחליט בין תיקון "קטן" של גיר אוטומטי, שיפוץ גיר אוטומט מלא, שיפוץ גיר אוטומט חלקי או החלפתו.


גיר אוטומטי AL-4

זהו גיר אוטומטי שמורכב במכוניות צרפתיות: פיג'ו, סיטרואן, רנו. גיר זה מצויד בשלוש דרגות של תמסורת שמש ( בגלל שיש גלגל שיניים מרכזי וגלגלי שיניים קטנים מסביבו) ומערכות קלאצ'ים ושני באנדים שתפקידם לעצור את גופה החיצוני של השמש. גירים אוטומטיים אלה מופעלים באמצעות לחץ שמן הידראולי וממיר מומנט TORQUE CONVERTER.


מתי לבצע תיקונים בגיר אוטומטי AL- 4?

אם לא מתקנים נוצר בלאי מאוד גדול גם בחלקי המתכת וגם במצמד, תופעה המקצרת מאוד את חיי הגיר. לכן כדאי לתקן מיד, התיקון שיידרש יהיה זול בהרבה.


תקלות נפוצות גיר אוטומטי AL-4

לחץ שמן הידראולי נמוך מדי או גבוהה מדי - לחץ השמן בגיר זה מווסת באמצעות שסתומים חשמליים, במקרים רבים הם אינם מצליחים לווסת את לחץ השמן ואז מחשב גיר אוטומטי מכניס אותו למוד חרום, נורות ספורט ושלג מתחילות להבהב והגיר נשאר באופן קבוע בהילוך שלישי. הנורות מאותות לך למוסך לתקן יש תקלה בגיר. במקרה זה התרופה המתבקשת היא החלפה של השסתומים אשר במקרים רבים עשויה לפתור את הבעיה.


גיר אוטומטי מחליק AL – 4

גיר אוטומטי מחליק כאשר לחץ השמן נמוך מדי או כאשר הבלאי של הדסקיות גבוה מאוד ואין הן נצמדות באופן מושלם ומתחילות להחליק. לרוב במצב כזה יש צורך לשפץ גיר אוטומטי כאשר הבלאי המכאני שלו גורם לשיבושים בתפקודו.


תקלות נוספות נובעות גם מן החיישנים השונים המפסיקים לתפקד כהלכה:

חיישן של כניסת הסיבובים משפיע על כמה מסתובב ממיר המומנט לדקה וכמה במוצא של הגיר לגלגלים. אלה נתונים חשובים בכדי שמחשב גיר ידע מה קורה ויפעל לפי הנתונים שהוא מקבל. קלקולו של חיישן הטמפרטורה של שמן הגיר (או טמפ' גבוהה מדי) תכניס את המערכת למוד חרום. גם המפסק אשר מציג למחשב גיר באיזה הילוך נמצא הגיר וגם הוא לעיתים מתקלקל


עלויות תיקון גיר אוטומטי AL-4

עלות החלפת שסתומים לוויסות לחץ השמן בגיר כולל החלפה של השמן וניקוי המוח מגיע ל כ- 2000 ₪ לא כולל מע"מ. עלות תיקון חלקי של הגיר ללא פירוקו עולה כ 3500 ₪ לא כולל מע"מ, ובמידה ויש צורך לפרק את הגיר מהרכב ולשפץ אותו שיפוץ מלא עשוי המחיר להגיע ל 7000 ₪ לא כולל מע"מ.

ישנם מצבים שנמליץ להחליף גיר אוטומטי ולא שיפוצו במקרים בהם הבלאי כל כך גדול עד ששיפוצו יהיה יקר מאוד. בשלב זה נמליץ לקנות גיר מפירוק ולהרכיבו ברכב – פעולה אשר עשויה לעלות בסביבות 5000 ₪ לא כולל מע"מ. יחד עם זאת חשוב להפנים כי גיר מפירוק המורכב ברכב אינו משופץ ולכן קיים סיכון שאורך חייו יהיה קצר יותר ממשופץ.


מחיר של גיר אוטומטי מיבוא AL – 4

גיר אוטומטי מיבוא משתנה על פי סוג הרכב וטיב הסחורה. בדגמים מסוימים הוא עשוי לעלות כ -2500 ₪ בדגמי יוקרה עד 5000 ₪ ויותר


שמן גיר אוטומטי

יושם תמיד על פי הוראות היצרן ויהיה שונה מרכב לרכב היום ברוב המכוניות שמן גיר אוטומטי יהיה סינטטי מלא יש לשים אותו על פי הוראות יצרן ויש להתייחס לתקן שקבע יצרן הרכב. 
יש לשים לב שבגיר אוטומטי רציף השמן גיר שונה משמן גיר בו משתמשים ברכב בעל גיר אוטומטי רגיל. גיר אוטומטי רציף יהיה לרוב ברכבי לוולבו, פולקסוואגן ורנו.


מחשב גיר אוטומטי AL – 4

נראה כמו מחשב ניהול מנוע בגודלו וקופסתו, והוא מתקלקל לעיתים רחוקות מאוד. תפקידו לקבל נתונים מחישני הגיר השונים ולתת הוראות לשסתומי ההפעלה המותקנים בתוך הגיר על מנת שיחליף הילוכים בצורה חלקה ונעימה מחשבים מקוריים עולים אלפים רבים של שקלים. לכן מחליפים אותו רק כשהוא הסיבה לתקלה לכן נשתדל במידת הצורך למצוא מחשבים מפירוק או ששולחים את התקול למעבדה.

תיקון מחשב גיר עולה בממוצע כ - 2000 ₪


טיפול מונע גיר אוטומטי AL - 4

מומלץ ואף רצוי לבצע טיפול מונע הכולל החלפת שמן של גיר אוטומטי וכן החלפת מסנן גיר אוטומטי. גיר אוטומטי זקוק להתחברות למחשב מוסך לטובת ביצוע עדכון תוכנה של גיר אוטומטי מדי פעם.

מוסך אמ-הדרך

מבצע טיפול גיר אוטומטי זה על פי הוראות יצרון של כל רכב, אנו משתמשים בשמנים המשובחים ביותר הקיימים ולעיתים קרובות אף בשמן מקורי הנקנה מהיבואן.


החלפת שמן גיר אוטומטי מתבצע באמצעות מכשיר מחזור המיוחד למטרה זו השואב את כל השמן מתוך גיר אוטומטי, תוך כדי עבודת המנוע ומכניס שמן גיר אוטומטי חדש. דרשו מבעל מוסך המבצע פעולה של החלפת שמן גיר אוטומטי לבצעה בדיוק בצורה זו. מכשיר זה יונק מתוך גיר אוטומט וממיר המומנט, את כל שמן גיר אוטומטי המצוי בתוך גיר אוטומטי. בשעה בה גיר אוטומטי נמצא במצב עבודה כל הלכלוך והשבבים שהצטברו במהלך העבודה יוצאים עם שמן הגיר האוטומטי.


גיר אוטומטי טיפטרוניק

גיר אוטומטי רגיל שקימת בו אופציה להחלפת הילוכים באופן יזום.


גיר רציף

גיר אוטומטי שאין בו מערכת שמחליפה הילוכים ובנוי על העיקרון שהקוטר בין הגלגל המניע והמונע משנים את הקוטר שלהם, השינוי רציף באופן כזה מהירות הנסיעה יורדת ועולה.