דיאגנוסטיקה לרכב-ציריה
נסיעה ברכב עשויה להפוך מאקט שגרתי ויומיומי לסיוט, כך הדבר, שלא נדע, במקרים של:
- תאונות דרכים
- כשרכבינו לפתע עומד ללא סיבה.
- כשאנו חוטפים מעין זץ - מכה חסרת פשר,
ועלינו לשאת בתוצאות המכה.
באותו בוקר סגרירי, מכה חזקה בתחתית הרכב, היא שהביאה את בעלי היונדאי גטס, 2007 למוסכינו, הבעלים מעט חפוי ראש, ירד עם רכבו מהגרר, ואמר כי המנוע עובד, אך כשהוא משלב להילוך, האוטו לא נוסע, מה שהביא אותו לשער כי הגיר של הרכב "הלך" ואין אלא להחליפו.
גיר הרכב אכן הוא האחראי הראשון להעברת כוחו של המנוע לתנועה העוברת לגלגלים, אך מכלול שלם זה של העברת תנועה מורכב גם מ:
- מצמד המעביר את התנועה מהמנוע לגיר, בגיר רגיל, או ממיר מומנט בגיר אוטומטי.
- ציריה לרכב - זוג המעביר כוח מהגיר לגלגלים.
דיאגנוסטיקה לרכב של תקלה זו הייתה פשוטה, לאחר שהעלינו את הרכב על הליפט אפשר היה לראות כי ציריה לרכב -ימין מעבירה את הכח אל הגלגל הימני בעוד ציריה לרכב - שמאל, נשברה.
האוטו לא נסע כי ההינע הסופי בגיר המצויד בדיפרנציאל, גורם לכך שאם אחד הגלגלים מסתובב חופשי ובמקרה ה הגלגל הימני אליו ציריה לרכב פעלה, השני לא יסתובב כלל.
מעט על דיפרנציאל לרכבהמערכת גורמת לכך שאם גלגל אחד מחליק ומסתובב חופשי השני לא יסתובב כלל, תפקידו של דיפרנציאל לרכב, לפצות על הפרשי המרחק שעוברים הגלגלים. בכדי לאפשר את ההבדל במשך הסיבובים בנו את המערכת, ששמה דיפרנציאל, בהינע הסופי.