שמן מנוע
דף זה יספק מידע על שמן מנוע
- שמני החלפה של שמן מנוע
- שמן מנוע מומלץ
- מחיר מומלץ של שמן מנוע
- תפקידי שמן מנוע
כל כמה זמן מחליפים שמן מנוע ?
למרות שיצרני הרכב עושים כל שביכולתם בכדי להאריך את משך זמני ההחלפה של שמן מנוע ואף ממליצים על החלפות שמן מנוע רחוקות - כל 30 אלף ויותר, אנחנו ממליצים על החלפה פעם בשנה אם הרכב לא נסע יותר מ 15 אלף ק"מ וכך גם אם נסע הרבה פחות. הנחת העבודה שלנו היא כי השמן התחמצן ונפגע בכל מקרה.
מומלץ לבצע החלפת שמן מנוע לפני הטסט ואז ניתן יהיה לוודא כי הוא תקין מבחינה בטיחותית וכך יעבור את הטסט.
החלפת שמן מנוע ברכב מסוים תתבצע תמיד על פי הוראות יצרן.
איפה אני יכול לקרוא איזה שמן מנוע מומלץ לרכב שלי וכמה העלות המומלצת שלו לצרכן?בעל רכב יימצא האינפורמציה בספר הרכב, אין מקום בו ממש ניתן לקרוא על כך יש להיכנס למחירון של יבואנים.
שמן מנוע מחיר
במוסך אמ הדרך שמן חצי סינטטי נמכר במחיר של 26 ₪ לליטר, שמן סינטטי יימכר ב 40 ₪ לליטר. אנו מוכרים שמנים מתוצרת EUROLL ו ELF
תוסף שמן מנועישנם תוספים משובחים בשוק שתפקידם להשביח את השמנים ולהאריך את חיי המנוע למניעת בלאי.
מי שמחליף שמן מנוע בזמן ומשתמש בשמנים משובחים אינו צריך להשתמש בתוספי שמן אלא אם כן התוסף המדובר בא למנוע תופעה ספציפית כמו אכילת שמן מופרזת במנוע שהוא תקין מבחינת הבלאי או תוספים של פולדיין שעובדים בשיטה מאוד מיוחדת שמונעת שחיקה של חלקי המנוע.
נזילת שמן מנוע
בד"כ נובעת אחרי עשרות אלפי ק"מ שעושה המנוע מתגלות נזילות שמן בעיקר מאטם מכסה השסתומים או ממחזירי השמן של גלגלי הזיזים או באטם בין ראש מנוע ובלוק מנוע.
אנחנו אומרים שמנוע שמאבד שמן מנוע ולא רואים שום נזילה - "אכילת שמן".
תופעה זו נגרמת בד"כ כתוצאה ממחזירי שמן של השסתומים שהתקשו או התבלו השמן מצליח למצוא את דרכו על קני השסתומים לתוך תאי השריפה נשרף שם במהלך הבעירה ויותא החוצה עם גזי הפליטה.
במקרים של בלאי גבוהה במנוע השמן מצליח לעלות אל תאי השריפה דרך טבעות הבוכנה הבלויות ולהישרף שם ולצאת כגזים.
אם מחליטים להחליף את מחזירי השמן על השסתומים זו הוצאה של 1000-2000 ₪ תלוי בסוג המנוע.מידע נוסף על שמן מנוע, תודה ל מר סת סומר ICT מעבדות שמנים 1995 בע"מ ותודה לדניאל מקארספורום על ההפניה למידע זה.
תפקידי שמן מנוע
סיכת החלקים הנעים במנוע ומניע שחיקתם סילוק חום מניעת חלודה העברת כוח הידראולי
פירוט תפקידי שמן מנוע
שמן מנוע סיכה כלליתסיכה lubrication הינה הפעולה של הפרדת משטחים נעים, שמן הסיכה חודר למרווח בין חלקים נעים ומהווה חייץ ביניהם בכך הוא מונע את המגע הישיר בין החלקים ומקטין את שחיקתם.
שמן מנוע עמידות בפני עומסי עבודהעומסים מכאניים על גבי חלקי המנוע הנעים גורמים לחומר הסיכה לברוח מאזור החיץ. על אף עומסים אלה, תפקיד שמן הסיכה מחייב הקטנת מגע בין החלקים והקטנת קצב הבליה שלהם גם בעומסי עבודה גבוהים וטמפרטורות עבודה גבוהות.
שמן מנוע ניקיוןתהליך שריפת הדלק במנוע מביא להיוצרותם של מזהמים רבים כגון פיח, לאקות – הציפוי השקופ, אפר, רפש ומשקעים.חומרים אלה משפיעים לרעה על תפקוד המנוע הם עלולים לסתום מעברי שמן דקים לשנות את מקדמי מעבר החום במנוע ולפגוע בהספק המנוע.
שמן מנוע משמש כחומר ניקוי המסלק את המזהמים הללו מהאזורים הרגישים במנוע. בעת החלפת שמן מנוע, חומרים ומזהמים אלה מפונים עם שמן מנוע משומש.
שמן מנוע נטרול חומצות
חלק מתוצרי השריפה של בנזין וסולר הינן חומצות העלולות לתקוף חלקי מתכת במנוע. תפקיד שמן מנוע לנטרל האת החומצות בתוצרי השריפה ולשמר את חלקי המתכת במנוע מחלודה וקורוזיה.
שמן מנוע כמסייע לאיטוםבמנוע קיים חופש מסוים בין טבעות הבוכנה לבין דפנות הצילינדרים, בכדי לאפשר לבוכנות לנוע בחופשיות בעת פעולת המנוע. דרך מרווח זה עלול לברוח חלק מגל ההדף שעלול להיווצר בזמן שריפת הדלק במנוע, יחד עם גזי הפליטה, שמן המנוע ממלא מרווח זה מביא לאטימה טובה יותר בין הטבעות לגלילים ובכך מונע בריחת ההדף ואובדן ההספק. קיימים אזורים נוספים במנוע בהם משמש שמן המנוע שחומר איטום. שמן מנוע משמש גם כשמן הידראולי בתתי מערכות שונות במנועים מודרנים כגון מרימים הידראוליים .
בנוסף לתפקידים אלה על השמנים לעבוד תחת משטרי עבודה קשים במיוחד ולתת מענה גם לאתגרים הבאים:
שמן מנוע כמסייע לעמידות בתנאי טמפ' שונים של המנוע
קיימים הפרשי טמפ' שונים בין חלקי המנוע, בהתנעה החלקים קרים עד כדי טמפ' הסביבה ובחורף אף עשויה לרדת מתחת ל 0 במקומות מסוימים. לאחר הגעתו לטמפ' העבודה, תאי השריפה וראשי הבוכנות עשויים להתחמם עד 800 מעלות לצזיוס ואף יותר ואילו הטמפרטורה באגן השמן בד"כ אינה עוברת את ה 120 מעלות צליזוס.
בחלקי המנוע האחרים הטמפ' נעות בין 150 ל 400 מעלות צלזיוס ! שמן מנוע חייב לתת פתרונות סיכה לכל מגוון הטמפרטורות הנ"ל.
שמן מנוע אחידות
קיימים מעברי שמן דקים רבים במנוע כגון במסבים. שמן מנוע חייב לשמור על אחידותו גם לאחר שימוש ממושך כאשר הוא כבר מכיל מזהמים, משקעיןם ותוצרי התחמצנות רבים הוא חייב להרחיב ולפזר חומרים אלה כך שלא יישקעו ייסתמו מעברי שמן דקים.
שמן מנוע ותאימות לחומריםחומרי המבנה של מנועים מודרנים מורכבים מתכות וסגסוגות רבות, אטמים וגומיות מפולימרים שונים, צבעים וציפויים כימיים ורכיבים אלקטרוניים מתקדמים.
שמן מנוע חייב להיות תואם מבחינה כימית לכל חומרי המבנה במנוע כמו כן שמן מנוע חייב לשמור על תקינות החומרים לאורך זמן ולהקטין ככל האפשר תופעות של קורוזיה, ארוזיה, התפרקות, התנפחות אטמים וקצרים ברכבים אלקטרוניים.
קיימים שני מיני שמן מנוע בסיסים: מינרלים וסינטטיים שמן מנוע סינטטי הינו שם כללי לקבוצות של כימיקלים להן משותף שהמבנה המולקולרי שלהם תוכנן מראש והם מיוצרים בתהליכים מבוקרים. כך ההרכבים הכימיים של השמנים הסינטטים ותכונותיהם הפיזיקאליות מוכתבות שמנים סינטטים מתערבבים עם מינרלי כך שאין מניעה או סכנה .
היתרונות הבולטים של שמן מנוע סינטטי
אורך חיים – מתחמצנים ומתיישנים בקצב איטי יותר, שומרים על תכונותיהם בטווח טמפ' רחב יותר נותנים פתרונות סיכה בתנאי חום לחץ ועומס רב יותר תכונות הזרימה שלהם שומרים על טווח רחב יותר של מעטפת עבודה ומאופיינים בפחות איבוד שמן מנוע בעבודה מאומצת.
בגלל עלויות ייצור של הסינטטים היצרנים מערבבים בין השמנים המינרלים לסינטטיים ומשווקים שמנים חצי סינטטיים.